آنچه که باید درباره پستانک بدانیم

پستانك ها در رنگ، طرح و شكل نوك يا سرشان از تنوع زيادی برخوردارند و اگر قرار باشد چند تايی از آنها را بخريد، احتمالاً يكی را با سرپستانك گرد انتخاب كنيد و ديگری را با سرپستانك ارتودنسی (نوك پستانك های ارتودنسی، گرد و انتهايش پهن است) تا ببينيد كودك تان كدام يك را ترجيح می دهد و بيشتر می پسندد.

اندازه پستانك ها به سه گروه تقسيم می شود:

يكی از بدو تولد تا شش ماهگی (۰ تا ۶ ماهگی)، ديگری براي كودكان ۶ تا 18 ماهه و دیگری برای کودکان 18 ماهه و بزرگتر. حال سوای اندازه يا شكلی كه كودك تان می پسندد، شما بايد پستانكی را انتخاب كنيد كه محكم بوده و اندازه حايل دور آن حداقل سه سانتيمتر يا بيشتر باشد، طوری كه كودك تان نتواند كل پستانك را داخل دهانش بگذارد. بايد تعدادی منفذ تهويه هوا هم روی حايل پستانك وجود داشته باشد تا گردش هوا به راحتی انجام شود. اگر اين منافذ نباشد بزاق دهان كودك، پشت حايل پستانك جمع شده و باعث التهاب يا بروز بثورات جلدی روی پوست اطراف دهان می شود.

برای جنس سرپستانک می توانید نوع لاتکس یا سیلیکونی آن را انتخاب کنید. سرپستانک های سیلیکونی محکم تر و سفت تر هستند و راحت تر تمیز می شوند و بو و مزه را به خود جذب نمی کنند. سرپستانک های لاتکسی قابلیت انعطاف پذیری بیشتری دارند و از آنجایی که نرم تر هستند کودک تان راحت تر آنها را مک می زند. سرپستانک های لاتکسی زودتر دچار ساییدگی می شوند. یادتان باشد که اگر کودک تان به محصولات از جنس لاتکس حساسیت دارد هرگز سرپستانک لاتکسی به او ندهید چون ممکن است کارش به بیمارستان کشیده شود.

پستانک را چه موقع باید عوض کرد؟

تعویض پستانک به شدت مکیدن و مدت استفاده کودک تان از آن بستگی دارد. سرپستانک ها معمولاً با گذشت زمان و استفاده مداوم دچار ساییدگی و فرسودگی می شوند بنابراین هرازگاهی سرپستانک را به دقت نگاه کنید و مراقب هر گونه تغییر رنگ، سوراخ و پارگی باشید چون در این گونه موارد سرپستانک هنگام مکیدن متلاشی شده و کودک تان را در معرض خفتگی قرار می دهد. برخی سرپستانک ها هم به مرور زمان چسبانک و نوچ می شوند، آنها را هم دور بیندازید. پستانک ها خیلی گران نیستند بنابراین بهتر است به محض رویت علائم تیرگی و پوسیدگی، آن را عوض کنید.

پستانک را چطور باید تمیز کرد؟

قبل از اینکه پستانک را برای بار اول به کودک تان بدهید، آن را با آب و صابون بشویید و خوب آب بکشید. پس از آن، مرتب پستانک را با آب داغ و صابون بشویید و آب بکشید. برای جلوگیری از آلودگی قارچی پستانک می توانید روزی یک بار آن را به مدت چند دقیقه در مقدار مساوی سرکه سفید و آب قرار دهید، بعد خوب آبکشی کنید و بگذارید کاملاً خشک شود.

اگر کودک تان پستانکش را روی زمین می اندازد، هر بار آن را زیر آب داغ بگیرید و بعد به او بدهید (هرگز پستانک را داخل دهان خودتان نکنید). اگر هم پستانک را در پیاده رو انداخت، حتماً آن را با آب داغ و صابون بشویید. برای این گونه مواقع بهتر است یک پستانک یدکی (زاپاس) همراه خود داشته باشید.

دو نکته مهم:

  • هرگز از زنجیره های پلاستیکی یا روبان و نخ و ریسمان برای متصل کردن و نزدیک نگاه داشتن پستانک به کودک تان استفاده نکنید. این کار ممکن است باعث خفگی او شود. اگر می خواهید پستانک را نزدیک کودک تان نگاه دارید، از یک گیره یا سنجاق پوشک بچه استفاده کنید.
  • هرگز سرپستانک کودک تان را به چیزی مخصوصاً مواد شیرین آغشته نکنید چون باعث پوسیدگی دندان ها می شود و در آنها حفره ایجاد می کند. عسل هم برای کودکان زیر یک سال اصلاً مناسب نیست چون ممکن است باعث بروز بوتولیسم نوعی مسمومیت کشنده غذایی شود.
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *