شستشوی شیشه شیر نوزاد

این یک تصور غلط و رایج است که شیشه شیر فرزندتان که استفاده نشده است، عاری از هر گونه میکروب هستند و بدون تمیز کردن ابتدا از آن استفاده کنید.

با این حال، هرگز نمی توانید مطمئن باشید که شیشه کجا بوده است و چگونه قبل از اینکه بسته بندی شود و به شما فروخته شود، نگهداری می شده است. علاوه بر این، مقدار زیادی مواد شیمیایی وارد ساخت این بطری ها می شود، و آن ها در طی حمل و نقل و در فروشگاه ها قبل از رسیدن به شما در معرض خطر بسیار زیادی از میکروب ها و آلودگی ها قرار دارند.

احتمال زیادی وجود دارد که حتی یک بطری هرگز مورد استفاده قرار نگیرد، ممکن است عوامل سمی و عفونی زیادی بر روی سطح آن قرار گیرد. بنابراین چنانچه وقتی می خواهید یک شیشه تازه و جدید بخرید، توصیه می شود که آن را با آب داغ و صابون، یا با دست و یا در ماشین ظرفشویی خود تمیز کنید.

این نوع نظافت کامل به نفع سلامت کودک شما عمل می کند، زیرا بطری را از هر گونه دوده سطحی پاک می کند.

تاثیر استریل کردن اولیه بعد از مدتی از بین خواهد رفت و تامین غذا در نهایت میکروب ها را از خانه شما شروع خواهد کرد.

زمانی بود که نیاز به ضدعفونی کردن بطری به مراتب بیشتر از امروز بود. با پیشرفت مداوم در کیفیت آب، به خصوص در دنیای توسعه یافته، بیشتر خانه ها در حال حاضر با منابع آبی نسبتاً امن و قابل اطمینان تامین می شوند، در نتیجه، نیاز به ضدعفونی کردن بطری ها پس از اولین استفاده، به جز در موارد خاص، وجود ندارد:

اگر از یک شیشه شیر قدیمی استفاده می کنید که از کسی دیگری قرض گرفته شده باشد، استریل کردن برای برطرف کردن هر گونه عارضه بیماری زا اجباری است.

اگر نوزادتان به تازگی بیمار بوده است، احتمال برخی از باکتری های مسبب بیماری وجود دارد که ممکن است در بطری گیر کرده باشند، و استفاده از آن بدون ضدعفونی کردن ممکن است ابتلا به عفونت مجدد را به همراه داشته باشد.

اگر نوزاد شما تولد زودرس داشته است، کم تر از 3 ماه سن دارد و یا ایمنی بدنش به خاطر مسائل بهداشتی و سلامتی مثل شیمی درمانی پایین است، استریل کردن روزانه برای اطمینان از سلامتی اش مهم تر است.

اگر دسترسی به آب آشامیدنی سالم شهری با کیفیت خوب ندارید و یا با منابع آب غیرقابل اعتماد سفر می کنید، ممکن است برای جلوگیری از تجمع میکروب های مضر به استریل کردن مدام بطری ها نیاز داشته باشید.

شستن شیشه شیر نوزاد با مایع ظرفشویی؛ آیا این کار اشتباه است؟

شستشوی شیشه شیر نوزاد با مایع ظرفشویی در صورتی اشکال ندارد که میزان حجم مایع استفاده شده کم باشد و به خوبی آبکشی شود، برای اطمینان باید بعد از آبکشی فراوان شیشه را بو کنید تا بوی مایع ظرفشویی ندهد و همچنین از شیر درون آن بنوشید تا مطمئن شوید که طعم و بوی مایع ظرفشویی نمی دهد. بهترین راه جوشاندن بطری شیر بعد از شستشو با مایع ظرفشویی است. با استفاده از برسی ویژه درون و بیرون شیشه های شیر را شسته و آب کشی کنید.

راه های بسیاری برای تمیز کردن شیشه شیر نوزاد وجود دارد راحت ترین آن استریل کردن با آب جوش است. شیشه را قبل از استفاده حتما استرلیزه کنید.

جوشاندن شیشه شیر و پستانک

جوشاندن رایج ترین روش برای ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزادان است. والدین با رعایت نکات زیر می توانند علاوه بر شست و شو و ضد عفونی شیشه های شیر از ابتلاء نوزادان به عفونت جلوگیری کنند:

یک ظرف بزرگ و عمیق را آب از پر کنید و بگذارید بجوشد.
شیشه شیر و اجزای آن را به طور کامل در داخل آب قرار دهید.
مراقب باشید بخشی از شیشه شیر که به قسمت پایین ظرف آب جوش چسبیده و حرارت مستقیم می بیند، با دریافت گرما آسیب نبیند.
اگر شما از بطری های پلاستیکی استفاده می کنید، مواظب باشید تا در اثر حرارت ذوب نشود.
شیشه شیر نوزاد حداقل باید 10 دقیقه در آب جوش بجوشد.
روزی یک بار بخش های مختلف ت شیشه شیر را بجوشانید و پاستوریژه کنید.

مدت زمان استفاده از شیشه شیر

فراموش نکنید که باید شیشه شیر پلاستیکی و سیلیکونی را هر ماه دور بیاندازید و یک شیشه نو تهیه کنید. زیرا به مرور زمان بر اثر حرارت هنگام جوشاندن شیشه و سر شیشه آسیب می بینند و باکتری ها و میکروب های بسیاری را جذب خود می کنند. در ضمن حتما سر شیشه شیر را با آب سرد بشویید چون اگر با آب گرم شسته شود منبسط شده و آلودگی ها را در خود ذخیره می کند و این آلودگی ها به دهان نوزاد منتقل می شود. به یاد داشته باشید عفونت هایی که از طریق شیشه شیر منتقل می شود خطرناک تر از آن هستند که مادران نخواهند ماهی یک بار شیشه را عوض کنند.

نکات مهم در شستشوی شیشه شیر نوزاد

هر مادری سلامت کودک خود را می خواهد و تلاش می کند تا به نکات بهداشتی توجه کند، بنابراین بهتر است به نکات زیر بیشتر توجه کنید:

قبل از آماده کردن شیر دست های خود را بشویید و ضدعفونی نمایید.
شیشه شیر را لافاصله پس از شستشو و خشک کردن و ضدعفونی کردن، مورد استفاده قرار دهید، زیرا در این صورت کودک شما از هر گونه آلودگی در امان خواهد بود.
تمامی اجزای شیشه شیر را برای استریل و شستشو و همچنین جوشاندن از هم جدا کنید.
پس از ضدعفونی شدن برای جلوگیری از آلودگی باید تمام قطعات شیشه شیر را در یک محل جداگانه و تحت پوشش قرار دهید.
سر شیشه، پستانک و قطعات دیگر شیشه زودتر آسیب می بینند و زودتر آلوده می شوند، بنابراین بطور مرتب آنها را تعویض کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *