ویژگی های یک شامپوی کودک خوب

از آنجا که پوست نوزادان در حال رشد است، شما باید به دنبال بهترین شامپو بچه باشید که به طور بالقوه عاری از مواد شیمیایی، مواد نگه‌دارنده‌ و انواع عطرهای تند باشد‌‎ بتواند لطافت و شادابی پوست و موی کودک را حفظ کند.
با توجه به تنوع زیاد شامپو‌های بچه هر کدام از آن‌ها از مواد مختلفی برای محافظت بیشتر از پوست و موی کودک تولید شده است که با توجه به حساسیت پوست و موی کودک می‌توان دست به انتخاب بهترین شامپو بچه زد. ترکیبات شامپوی بچه با هر برندی به طور کلی شامل مواد پاک کننده، رایحه یا عطر های طبیعی، مواد محافظت کننده از پوست و مو و همچنین فرمول ضد ریزش اشک چشم درست شده‌اند. از دیگر ترکیبات شامپوی بچه می‌توان از انواع ویتامین‌های مفید برای پوست و مو و انواع روغن‌های گیاهی و مواد طبیعی و همچنین عصاره میوه‌هایی مثل تمشک و آووکادو، عصاره بابونه، روغن دانه‌ی آفتابگردان و… نام برد. بهترین شامپو بچه دارای طبیعی‌ترین ترکیبات نیز هست.

مواد موجود در شامپوی کودک:
عطرها: معمولا در شامپوی بچه رایحه و یا عطرهایی استفاده می‌شود که هرچند بوی خوشی دارد اما برخی از آنها باعث خشکی بیش از حد پوست و التهاب آن می‌گردد. بسیاری از برندها در تولید بهترین شامپو بچه از روغن ها و عصاره های طبیعی استفاده کرده‌اند که در موقع خرید این محصول باید به آن توجه کنید.
مواد شیمیایی خطرناک: وجود مواد شیمیایی مانند پارابن‌ها، فتالات‌ها و سولفات‌ها در شامپو می‌توانند باعث تحریک پوست و واکنش‌های آلرژیک در کودک شود. این نوع مواد در شامپوهای مخصوص بزرگسالان وجود دارد و افرادی که دارای پوستی حساس هستند می‌توانند از این نوع شامپوها استفاده کنند.
سوزش چشم: بهترین شامپو بچه دارای فرمول ضد سوزش چشم است یعنی موادی که باعث التهاب در چشم‌ها می‌شود در آن حذف شده، بنابراین می‌توان با خیال راحت از آن استفاده کرد.
الکل: اغلب دارای برچسب اتانول یا ایزوپروپیل الکل که باعث خشکی پوست می‌شود.
رتبه بندی EWG: این رتبه بندی در مورد محصولات شوینده به کار می‌رود که با توجه به درصد مواد به کار رفته در شامپو را نشان می‌دهد محصول مورد نظر با توجه به مواد مضر و مفید به کار رفته در آن نمره‌ای بین ۱ تا ۱۰ را به خود اختصاص می‌دهد. وجود این رتبه بندی بر روی محصولات باعث می‌شود که که یک انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

نکاتی در مورد نحوه شستن سر کودک:
اغلب نوزادان در هنگام استحمام خصوصا شستن سر و صورت، بی‌قراری می‌کنند و والدین خود را دچار دردسر می‌کنند. برای رهایی از این موضوع و همچنین مراقبت بهتر و بیشتر از پوست و موی کودک خود رعایت این چند نکته الزامیست:
ابتدا باید بگویم که نیازی به شست و شوی روزانه کودک نیست مخصوصا وقتی پوست کودکتان بیش از حد حساس و خشک است. حتی اگر از بهترین شامپو بچه برای شست و شوی روزانه سر کودک استفاده کنید، باعث از بین رفتن چربی‌های طبیعی پوست می‌شود، با این حال شست و شوی دوبار در هفته برای او کافیست.

در ابتدا مطمئن شوید که آب بیش از حد داغ نباشد. آبی که برای شست و شوی سر نوزاد نیاز است باید هنگامی که آن را با داخل مچ دست یا آرنج خود امتحان می‌کنید گرم باشد اما گرم نباشد. (ولرم باشد)

اغلب نوزادان از پاشیده شدن آب روی صورتشان وحشت دارند که می‌توانید از محافظ مخصوص برای چشم‌ها و صورت او استفاده کنید و یا این‌که با دستتان یک حائل روی چشم نوزاد ایجاد کنید.

در طول استحمام مدام روی شونه‌های کودک آب بریزد تا بدنش سرد نشود.

شامپو را به آرامی و با نوک انگشتانتان بر روی پوست سر نوزاد ماساژ دهید و اگر احیانا پوست سر نوزاد اصطلاحا پوست پوست شده مطمئن شوید که کاملا پاک شده باشد. می توانید از یک تکه اسفنج یا برس نرم برای شست و شو استفاده کنید.

در هنگام ماساژ دادن سر نوزاد باید مراقب قسمت جلوی سر کودک که نرم است باشید.

سعی کنید که زمان استحمام خیلی طولانی نشود و پس از شست و شو، سریعا او را خشک کرده تا از سرما خوردن کودک جلوگیری شود.

آیا استفاده از شامپو بچه برای شستن صورت مناسب است؟

از آن‌جا که شامپو بچه بسیار ملایم بوده و از مواد تحریک کننده پوست در تولید آن استفاده نشده باید گفت که یکی از مواد پاک کننده مفید برای شست و شوی صورت می‌باشد. حتی شستن پوست صورت کودک با شامپو بچه برای او خطری ایجاد نمی‌کند. از شامپوی بچه برای پاک کردن آرایش صورت نیز استفاده می‌شود.

از آن‌جایی که غده چربی زیر پوست بدن نوزادان هنوز شروع به ترشح چربی نکرده است لزومی به استفاده روزانه از شامپو برای شست و شوی صورت کودک دلبندتان نیست. هر چند که استفاده روزانه آن نیز خطری برای کودک ایجاد نمی‌کند. اما در بزرگسالان مسئله فرق می‌کند. اغلب افرادی که پوست چربی دارند با استفاده مداوم و روزانه از شامپو بچه علاوه بر پاک شدن آلودگی‌هایی که روی صورت می‌نشیند حتی چربی‌های اضافی پوست صورت را شسته و باعث متعادل شدن چربی صورت می‌شود. علاوه بر آن باعث روشن‌تر شدن پوست صورت می‌گردد.

همچنین افرادی که دارای پوست بسیار حساس و خشک با استفاده از بهترین شامپو بچه برای شستن صورت علاوه بر آبرسانی پوست موجب حفظ رطوبت در پوست می‌شود و از تحریک پوست و ایجاد آکنه و التهاب جلوگیری می‌کند. بهترین شامپو بچه با وجود ph خنثی هرگز به چشم‌ها آسیب نمی‌رساند و از لحاظ قیمت نسبت به پاک کننده‌های آرایشی و انواع لوسیون‌ها مقرون به صرفه است

چند توصيه ايمنی برای خريد شامپو کودک

  • حتما توجه کنيد که شامپو گوشه‌های تيز و برنده نداشته باشد. اکثر شامپوهای موجود در بازار بدون زاويه و بی‌خطر هستند؛ اما اگر به‌ طور اتفاقي شامپويی خريديد که کناره‌های تيز داشت، حتما آن را از دسترس کودکان دور نگه داريد.
  • شامپو نبايد قطعات ريز جداشونده داشته باشد. اگر شامپوی عروسکی می‌خريد، به اين نکته توجه کنيد که درب آن خيلی کوچک و قابل جدا شدن نباشد.
  • داخل برخی شامپوها تيله‌های رنگی وجود دارد که برای بچه‌ها جذاب است. مراقب باشيد، اگر در اين نوع شامپوها قابليت باز شدن داشته باشد، ممکن است بچه‌ها اين تيله‌ها را ببلعند که موجب خفگی در آنها شود.
  • موقع حمام کردن کودک، در شامپو را حتما محکم ببنديد و اگر شامپو عروسکی است پس از بستن درب آن ابتدا خوب بيرون آن را بشوييد و بعد به دست کودک بدهيد. تا حد ممکن، از اينکه کودکان شامپو را به دهان ببرند، جلوگيری کنيد!
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *